Het kabinet verhoogt de BTW op concertkaartjes van het lage 6% naar het reguliere 19% tarief. Dat kan betekenen dat een avondje uit iets duurder wordt, maar dat wordt het al jarenlang en deze stijging is eigenlijk nog vrij beperkt. Alleen gaat de extra opbrengst nu naar de schatkist in plaats van naar de artiesten of de commerciële uitbaters van de cultuursector. Waar je een jaar of tien geleden voor 15 gulden / 7 euro een leuke band in het clubcircuit kon zien betaal je tegenwoordig EUR 20 voor een band van dezelfde ‘grootte’. Dat heeft veel te maken met het verschuiven van de inkomsten voor artiesten. Uit recent onderzoek is gebleken dat nog slechts 4% van de muziekliefhebbers de moeite neemt te betalen voor de aanschaf van muziek. 96% doet dat dus niet en daarmee levert het uitbrengen van muziek geen cent meer op. In optreden zit nog wel geld, dus de gages zijn gestegen en daarmee ook de ticketprijzen. Logisch en terecht. Ook randverschijnselen als platenlabels, boekers en concertpromoters moeten geld verdienen en zo kan het zomaar gebeuren dat je over je (zelf uit te printen) kaartje 10% “administratiekosten” moet betalen. Want zoveel kost het automatisch genereren van een barcode en per email versturen blijkbaar.

De organisatie achter het Lowlands festival doet nu een poging sympathiek over te komen door de kaartverkoop voor de editie van 2011 te vervroegen. Op een moment dat iedereen bezig is met inkopen voor de altijd dure feestdagen knalt Lowlands haar tickets in de voorverkoop waardoor het bestedingspartroon van vaste Lowlands-gangers danig in de war wordt gestuurd. Terwijl het pas écht sympathiek zou zijn als Lowlands voor één keer het prijsniveau zou handhaven en de extra belasting op haar winst zelf zou ophoesten. Om het winstniveau op peil te houden wordt de verhoging doorberekent aan de trouwe bezoekers van het festival, bovenop de verhoging die elk jaar al wordt toegepast. Ter illustratie: in 2009 kostte een kaartje 132,50, in 2010 steeg het naar 145 en deze keer wordt het 155 euro – allemaal nog exclusief de administratie-, email-, afhandelings-, credit card-, reserverings- en andere flauwekul kosten. Schrap dat en de bezoekers houden geld over om ook nog eens ergens anders een kaartje voor te kunnen kopen. Om de winst niet teveel onder druk te zetten kan een tent weggelaten worden. Of zet een lege tent neer waar mensen naar hartelust cultureel in kunnen gaan staan schreeuwen. Trekt vast ook nog wel een verdwaalde bezoeker of twee. Creativiteit moet weer boven financiële belangen komen te staan. Niet voor niets schreeuwen de grootverdieners in de cultuursector het hardst deze dagen.